fbpx
חודש המודעות לבריאות הנפשית של האם
1 במאי 2023

הנחיות חדשות של משרד הבריאות בנוגע לתיסוף ברזל

הנחיות חדשות של משרד הבריאות בנוגע למתן תוסף ברזל לתינוקות ופעוטות


 

במאי 2024 עדכן משרד הבריאות את החוזר משנת 2012 בנוגע למניעת אנמיה וחוסר ברזל בתינוקות ובפעוטות.

מתוך התדריך: "אנמיה מחוסר ברזל שכיחה בקרב ילדים בעולם ובישראל בפרט... מגיל 4 חודשים, ייתכן שהצריכה התזונתית לא תספק את הדרישה הפיזיולוגית בתקופה בה גדילת הגוף מואצת. לחוסר ברזל יש השלכות שליליות על התפתחות קוגניטיבית ופיזית של הילד."

הידעת שלאנמיה יש השלכות שליליות גם על השינה?
לברזל תפקיד חשוב בהתפתחות שלבי השינה אצל תינוקות ומחסור בברזל מקושר עם חולשה ועייפות, וגם עם אינסומניה ואיכות שינה ירודה.

להלן ההמלצות המעודכנות בנוגע למתן ברזל לתינוקות:

1. החל מגיל 4 חודשים מומלץ שכל תינוק יקבל תוסף ברזל. העדכון: התוסף יהיה בתרופה (תכשיר) ולא כתוסף מזון.

2. המינון המומלץ לכל תינוק (למעט פגים) מגיל 4 חודשים עד גיל 6 חודשים: 7.5 מיליגרם ברזל ליממה. סעיף זה ללא שינוי.

3. המינון המומלץ לכל תינוק (למעט פגים) מגיל 6 חודשים ואילך: 15 מיליגרם ברזל ליממה. סעיף זה ללא שינוי.

4. המשך מתן התוסף: ככלל עד גיל שנה וחצי (18 חודש), אלא אם הוחלט אחרת על ידי הרופא המטפל. העדכון: בעבר אפשר היה להפסיק את התיסוף בגיל שנה אם בדיקות הדם היו תקינות.

5. תינוקות שנולדו פגים, לפני שבוע 37 להריון: אחות טיפת חלב תמליץ על מתן תוסף ברזל בהתאם למשקל התינוק ולא לגילו: מינון של 2 מיליגרם/לקילוגרם ליום החל מגיל שבועיים. העדכון: החל מגיל שבועיים ולא מגיל חודש.

6. במקרים של תלונה על עצירות יש לבדוק שאכן מדובר בעצירות ולא דפוס היציאות השגרתי של התינוק. בתינוקות מגיל 6 חודשים המקבלים מזונות משלימים והסובלים מעצירות, יש להקפיד על שתיית מים בכמות מספקת, להדריך להימנע ממזונות העלולים להגביר את העצירות ולשלב במידה מזונות המכילים סיבים תזונתיים (ירקות, פירות). העדכון: כל הסעיף הזה הינו חדש.

7. תינתן הפנייה לביצוע ספירת דם חד פעמית לכל תינוק החל מגיל 9 חודשים. יש להדריך את ההורים לבצע את הבדיקה בסמוך לגיל שנה ובכל אופן יש חשיבות לביצועה בפרק הזמן של עד גיל שנה. סעיף זה ללא שינוי.

8. תינוק עם ערך המוגלובין 11 גרם/דציליטר ומעלה - המשך נטילת ברזל באותו מינון 15 מיליגרם ברזל ביממה בתרופה (תכשיר), עד גיל שנה וחצי (18 חודש), אלא אם הוחלט אחרת על ידי הרופא המטפל. העדכון: בעבר הינחו להפסיק תיסוף ברזל בגיל שנה אם הבדיקה תקינה.

9. במקרה של ערכי המוגלובין / MCV / RDW לא תקינים - יופנו לרופא המטפל. עדכון: זהו סעיף חדש.


יש לך שאלה אלי? אשמח לעזור. צרי קשר כאן

    x
    סייען נגישות
    הגדלת גופן
    הקטנת גופן
    גופן קריא
    גווני אפור
    גווני מונוכרום
    איפוס צבעים
    הקטנת תצוגה
    הגדלת תצוגה
    איפוס תצוגה

    אתר מונגש

    אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

    סייגי נגישות

    למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

    רכיב נגישות

    באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.